Joyce Tsai

Clinical Associate Professor, College of Education, University of Iowa
Curator, University of Iowa Stanley Museum of Art

DE

Joyce Tsai a clinical associate professor in the College of Education, a curator at the Stanley Museum of Art, and director of the Intermedia Research Initiative at the University of Iowa. Her curatorial, pedagogical, and scholarly work addresses questions of technology, politics, and philosophy in modern and contemporary art. She holds an MA in German and Art History and earned her doctorate from the Humanities Center at the Johns Hopkins University. Her book László Moholy-Nagy: Painting after Photography (2018) is the winner of the Phillips Collection Book Prize. She was guest curator of The Paintings of Moholy-Nagy: Shape of Things to Come (2015) at the Santa Barbara Museum of Art and editor of the catalogue of the same title distributed by Yale University Press. She was recently co-curator of Dada Futures (2018) at the Stanley Museum of Art. Her research has been supported with grants and fellowships from, among others, the Center for Advanced Study in the Visual Arts, the Center for Art and Knowledge at the Phillips Collection, the Dedalus Foundation, and the Fulbright Program.

László Moholy-Nagy and the Epochal Traces of Self-Portraiture

László Moholy-Nagy served as an Austro-Hungarian artillery reconnaissance officer in World War I. That early experience fundamentally shaped his sense of self as a soldier, artist, and participant in civilian life. On the battlefield, he witnessed the destructive powers of new weapons but also learned how technology could extend the reach and scope of the body’s perceptual faculties. In his time off the field, he plied his hand at art and emulated an expressionist style, generating gestures and lines that sought to capture inner rather than external vision. This talk focuses on a few self-portraits executed prior to his arrival as metal workshop form master at the Bauhaus in Weimar as well as one he finished near the end of his life in Chicago in the 1940s. These figurative portraits reveal how Moholy negotiates hand, touch, and vision as carriers of epochal forces in his early and late career. In these drawings, he begins to develop some of his most radical theoretical interventions on art, technology, and society.

Joyce Tsai

Clinical Associate Professor, College of Education, University of Iowa
Curator, University of Iowa Stanley Museum of Art

EN

Joyce Tsai ist Professorin am College of Education, Kuratorin am Stanley Museum of Art und Leiterin der Intermedia Research Initiative an der University of Iowa. Ihre kuratorische, pädagogische und wissenschaftliche Arbeit beschäftigt sich mit Fragen zur Technologie, Politik und Philosophie in der modernen und zeitgenössischen Kunst. Sie graduierte mit einem MA in Deutsch und Kunstgeschichte und promovierte am Humanities Center der Johns Hopkins University. Ihr Buch László Moholy-Nagy: Painting after Photography (UC Press, 2018) gewann den Phillips Collection Book Prize. Sie war Gastkuratorin von The Paintings of Moholy-Nagy: Shape of Things to Come (2015) am Santa Barbara Museum of Art und Herausgeberin des von der Yale University Press vertriebenen gleichnamigen Katalogs. 2018 war sie Co-Kuratorin von Dada Futures am Stanley Museum of Art. Ihre Forschungen wurden unter anderem durch Beihilfen und Stipendien des Center for Advanced Study in the Visual Arts, Center for Art and Knowledge der Phillips Collection, der Dedalus Foundation sowie des Fulbright-Programms gefördert.

László Moholy-Nagy und die epochalen Spuren des Selbstportraits

László Moholy-Nagy diente als österreichisch-ungarischer Artillerie-Aufklärungsoffizier im Ersten Weltkrieg. Diese frühe Erfahrung prägte grundlegend sein Selbstverständnis als Soldat, Künstler und Akteur des zivilen Lebens. Auf dem Schlachtfeld wurde er Zeuge der zerstörerischen Kräfte neuer Waffen, lernte jedoch auch, wie die Technologie die Reichweite und den Umfang des menschlichen Wahrnehmungsvermögens erweitern kann. In seiner Zeit nach dem Krieg war er als Künstler tätig und bildete einen expressionistischen Stil nach, indem er Gesten und Linien darstellte, die eher eine innere als eine äußere Vision festhalten sollten. Der Blickpunkt dieses Vortrags liegt auf einigen Selbstporträts, die vor seiner Ankunft als Formmeister der Metallwerkstatt am Bauhaus in Weimar entstanden, sowie einem Selbstporträt, das er gegen Ende seines Lebens in Chicago in den 1940er Jahren anfertigte. Diese figürlichen Porträts zeigen, wie Moholy während seiner frühen und späten Laufbahn Hand, Berührung und Vision als Träger epochaler Kräfte miteinander in Einklang bringt. In diesen Zeichnungen beginnt er mit der Entwicklung einiger seiner radikalsten theoretischen Interventionen in Kunst, Technologie und Gesellschaft.